Bali dag 10 (eller Gili)

Hej nu ar vi antligen pa Gili, har ar det ett paradis. Det tog cirka 2 timmar att aka hit fran Bali med en snabbaten och det var gott att kunna sitta uppe pa taket och sola nar dom korde.

Nar vi kom fram sa blev vi med lurade direkt till ett "hotell" eller det var inget hotell det var ett stalle som hade tva rum typ mitt bland dar infodingarna bodde, sa vi tankte att det har bli billigt och bra, 160kr for oss tva. Vi hade pratat med en tjej som varit pa Gili 4 ganger och fragat henne om hon viste nagot bra stalle att bo pa. Och det stallet hon tipsade om heter Snapper och vi gick dit och kollade efter att vi redan hade checkat in pa forsta stallet. Eftersom Snappers lag mycket narmre stranden sa bestamde vi oss for att byta, sa utan att ha sovit en natt pa forsta stallet fick vi betala 160 kr, men vi tankte pa att vara mammor nog hade blivit nojda med det beslutet!

Igar var vi ute och at pa ett jattemysigt stalle som lag uppe pa ett tak. Sen tog vi nagra ol pa en bar och pratade med en grek, han tipsade om att ga runt on. Det ar det vi gjort idag bland annat, det tog nastan 1.5 timmar. Jattefint.
Jag joggade mig runt en stund men for det mesta sa cyklade vi. Alla cyklar omkring har efter som det inte finns nagra bilar, valdigt harligt.

Det var daligt vader imorse, regn efter en halvtimma pa stranden sa vi gick hem och satt ute under taket och laste istallet.

Men nu haller jag pa och svettas ihjal maste hem och duscha.

Bilder kommer nog upp i morgon, da ska ni fa se pa paradis :)

Bali dag 8

Idag har vi mest hangt vid poolen och last och bara tagit det lungt. Vi laddar for i morgon for da ska vi aka till Gili, kommer ta cirka 2 timmar med en snabbat. Vi aker kl 06.00 fran vart hotell och bort till hamnen, vet inte om det ar langt eller sa men.
Ska bli underbart att fa se nagot annat an det vi ser nu, langtar efter ett miljoombyte. Ser fram emot snorkling och surfing. Verkligen! Kanske att man skall ta och kopa sig en egen brada.

En lycklig tjej !!!

Djungeln. Raftingen

Har inte sa mycket mer att saga idag mer an att man borjar komma in i varmen har nere nu och snart kan man vara i solen en hel dag utan att bli grillad.

Hoppas allt ar bra med er dar hemma sa far vi se om dom har datorer pa Gili annars hors vi om nan vecka eller sa.

Bali dag 7

Dagen borjade med att vi kakade frukost, som man kan gora pa hotellet tydligen :) igar fick vi bananpannkakor och idag var det toast och frukter. Sen gjorde vi oss redo for stranden. Var gott att vara dar pa formiddagen for det var inte lika svettigt dom igar. Pa eftermiddagen lag vi vid poolen och laste och bara slappade, tog det lugnt med solen idag eftersom vi blev lite roda.

Idag nar jag satt ute i godan ro och ritade och laste sa kom det forbi en kille/man och borjade prata med mig han undrade om man kunde vara ute och jobba i Sverige pa vintern och jag forklarade att ja det kan man, men han trodde anda att alla jobbade inomhus. Sa fragade han mig om jag ville se hans arbete sa ja sa javisst! Sa plockade han fram typ 30 olika bilder/malningar. Sa jag ropade pa Jenny. Han sa att prister kom i sista hand och att han mer ville att vi skulle ha hans bilder och ta med dom till Sverige sa att nar han dpr sa ska vi beratta for vara barn om han och bilderna, typ.
Han sa ge mig ett pris, vilket som helst! Grejen var att bilderna var sa himla fina och det kansdes skamligt att lagga ett lagt pris men jag gav 300, hade saker fatt betala 1000 kr for den dar hemma, jattestor bild var det.

Sen sa gav han sig inte forsen Jenny ocksa kopte, han satt liksom kvar pa varan veranda och vantade haha. Han var bildlarare pa en skola forresten.

Vi har tvattat idag ocksa, eller inte vi men. Man bara lamnade i vag sina pasar med tvatt sa kom dom tillbaka tvattade, vikta och drankta i tvattmeddel, javlar vad det luktade haha.

Forlat att det inte kommer upp sa mycket bilder, men min kamera gick i sonder igar och just nu haller Jenny pa och lagger upp sina bilder och det tar typ 20 minuter for en bild. Tro mig, ingen stress har :) Sa bilderna kommer nar dom kommer typ.

Imorgon skall vi troligtvis boka biljett till Gili :)

Bali dag 6

Idag har vi surfat och det var en grym upplevelse jag lange velat gora. Jag, jenny och tva slovener var det som tog en surflektion idag. Vi hade tva instruktorer som visade hur man skulle gora och sen var det bara att satta igang. Det gick forvanasvart bra :) Skall gora om det massa ganger till har ! Sjukt go kansla, okej som ni marker svavar jag lite pa moln, men det ar faktiskt en drom for mig !! :D Vi har aven brannt oss idag, benen och armarna

Igar nar vi satt och kollade pa nan film som visades pa resturangen utanfor vart hotell sa hamnade vi brevid en kille fran Slovenien, det var ratt ballt att hora hur dom har det dar. Inte ofta man pratar med nan dar ifran menar jag. Han heter Rocky och sen kom aven hans pappa, han var hur soft som helst. Bjod oss pa cider och sen kopte han armband (for luck) som vi 4 skulle ha. Det var dom vi surfade med idag by the way.

Forut satt vi pa stranden i solnedgangen och da kom Sue, en forsaljare som gav mig ett armband en dag och da lovade jag henne att jag skulle kopa nagot av henne en annan dag. Sa idag kom hon och vi kopte 20 st armband av henne :) 10 kr styck, ratt bra pris. Och igar gjorde jag monster prutningen pa ett par shorts, dom kostade fran borjan 250kr och jag fick ner dom till 55 kr, ratt sa bra va :)

Imorgon blir det nog en lugn dag for varan del, skall nog bli bra vader sa :)

// Maaalin

Bali dag 5

Vi gick upp vid halv 8 idag och kopte lite frukost, nu mera har vi ingen frukost pa hotellet. Sa det blev en youghurt och lite brod. Sen var det dags att aka till djungeln och tracking. Det var bara vi tva fran vart hotell och dom andra vi hamtade upp var ett gang lite halvfulla Australiensare pa en alder mellan 30-50. Dom var helskona bara garvade at allt :)
Det var en bra bit att aka innan vi kom fram ca 2 h, dom flesta vagarna vi akte pa holl pa att renoveras och var i stort satt bara grus och groppar.

Nar vi kom fram sa fick vi snygga hjalmar och flytvastar och sen borjade paddlingen. Det var hur kul som helst och naturen skall vi inte tala om, riktigt vackert. Massa vattenfall, vaxter, fjarillar och faglar. Vi stannade vid ett stort vattenfall dar man kunde bada och kopa dricka, sen fortsatte vi nerat. Det var lite laskigt ibland for det lag ju stenar i forsen som man kunde fastna pa och da kunde man ramla i vattnet, men vi lyckades halla oss kvar. Vi satt 4 stycken i varan bat, instruktoren, jenny, jag och varan "lilla" australiensare. Rickard !

I slutet skulle vi ner for ett vattenfall pa 4 meter sa det gallde att halla i sig, hur kul som helst! Sen fick vi lunch och sen hemat igen.

Sen vi kom tillbaka har det regnat nastan hela tiden lite trakigt, men vi skall snart ata. Och pa vart hotell finns ingen el for tillfallet, eller den kommer och gar sa far man springa ut till en liten dosa vid sidan av huset och trycka pa den igen sa gar det nagra minuter sa ar blir det svart igen. Inte mycket att gora, det ar val det som ar charmen men att bo pa ett billigt hotell.

Nu ar jag hungrig sa nu skall jag ata !!

Bali dag 4

Idag tog vi sovmorgon till halv 10, at frukost och sen packade vi. Det var ju dags att byta hotell. Lag i poolen en stund nar vi vantade pa taxin och det var riktigt stekigt alltsa.

Det nya stallet ar okej, inte som det andra direkt. Forut gick spolningen sonder pa toaletten men det fixade jag och det droppar lite vatten har och var i badrummet men det ar sant man far leva med :)

Spenderat massa tid pa stranden idag ocksa. Horde att nagra var svenskar sa Jenny gick fram och pratade med dom, fragade om Gili oarna, dom sa att vi skulle aka dit sa vi tankte dra pa lordag, for vi har hotellet fram tills da.

I morgon skall vi ut i djungeln och aka pa en fors, kan bli riktigt grymt. Han vi bestallde av sa nagot om ett vattenfall pa fem meter som man skulle ner for haha jag blev lite nervos, men fasen man maste vaga har i livet !

Nu har vi suttit vid stranden och kollat pa solnedgangen och alla som fortfarande surfade, det ar kul att kolla pa och en dag skall vi ocksa sta pa bradan :)

Hittat en billig och asgod resturang ocksa som ligger pa samma gata som vart hotell :) idag at vi fried nudels with chicken.

Nu ska vi nog ut och shoppa lite stufs, men inte slosa for mycket, det ar sa vi lever nu !!!

// Maaaalin

Bali dag 3

Idag har det varit sol forforsta gangen sen vi kom hit, alltsa inte sa att solen har stralat hela dagen men den har iallafall visat sig och det ar vi tacksamma for. Vi gick ner till centrum idag for att leta hotell, dom forsta vi var i var skit dyra, typ 1000 kr per natt och det ar too much, sen gick priset ner nagot och aven kvaliten. Gula kuddar och toaletter som inte gick att spola pa. Efter en stunds letande hittade vi ett som var bra och inte allt for dyrt :)

Pa stranden har det hant grejer idag, vi blev intervjuade av 3 studenter som forsokte lara sig engelska och sjalvklart stallde vi upp, so sota!
Sen sa gjorde jag lite fletor i mitt har och da kom det fram 3 tanter och ville ge oss allt fram massage till armband, jag fick faktiskt ett armband for jag var sa snall.

Vi har atit pa en jattegott gatukok idag, fried rice hur gott som helst ;) Sen tog vi en taxi hem och han som korde ville typ guida oss runt om pa on och gav oss ett bra pris sa det tanker vi nog gora nagon dag.

Ikvall ska vi aka till centrum igen och ata, nagot billagare an vad det rakade landa pa igar. Vi flydde fran alla fulla manniskor in pa ett hotellet/resturang (lyxhotell) dar var det dyrt, snyft ! Sa ingen mer lyx for oss mer nu!

Hoppas ni inte snoar igen dar hemma puss och kram till er !

inte sa bra vader men en stund sol fick vi idag !

Bali dag 2

Idag ar vadret mulet men jattevarmt anda. Vi gick upp vid 8 och at frukorst sen gick vi tillbaka och gjorde oss i ordning for en dag pa stranden meen...eftersom det regnade sa gick vi och la oss istallet och sov till 2, riktigt gott.
Vadret blev nagot stabilare men ingen sol idag sa vi fragade varan kara receptionist efter vagen till stranden, trotts den fina vagbeskrivningen gick vi at fel hall. Men det var hennes fel for hon sa left och pekade at hoger.

Tillslut kom vi fram och det var massa folk pa stranden och sa hittade vi ett stor kopcentrum som vi tankte utforska lite mer ikvall. Det ar typ surfbrador overallt och jag blir helt salig. Vi tog en taxi tillbaka till hotellet igen ville inte chansa pa att ga fel en gang till.

Sa i morgon maste vi leta efter ett nytt hotell eftersom vi bara skall stanna har tills mondag. Vi vill garna bo nara havet :)

Jaaao Malaysia it is

Hejhopp nu har vi aterfatt lite energi har efter att ha fatt sova 3 underbara timmar i en underbar soffa pa Malaysias flygplats. Har har vi nu varit i snart 8 timmar sa det ar inte sa lange kvar att vanta innan man hamnar pa bali.
Allt har hittills gatt valdigt bra, fick bra platser pa planet (12h flyget). Bra platser, med samre grannar. En vild barnfamilj pa 4 barn. Som var overallt, spillde mat pa mig och sen slutligen somnade pa mig. Men lite mysigt var det allt. Som ni forstar mina vanner blev det darfor inte mycket somn. Utan mer utav spelande och film kollande. Det gick anda hyffsat fort och flyga. Sa nu ar det jobbigaste gjort (som vi vet om iaf) och det kanns ju valdigt bra.

Nu har vi alltsa hittat datorer vid sofforna vi sov i, som det nu star en skylt ser jag att man inte far sova i, ojda.

Nu skall vi snart se om varan flight kan komma upp pa tavlan, vi har vantat pa det sen kl 6 i morse.

Snart smäller det :D

Har haft en hektisk dag med tvätt och städ utav lägenheten och sist men inte alls jag har packat! Jag var stressad, varm och jag slog mig på allt, ni förstår hur det hela slutar då. I KAOS!
Jag flydde från lägenheten och hem till mormor och morfar  där det bjöds på fika, väldigt gott.
Gjorde en sväng om på torget också och köpte lite nödvändiga grejer till resan, typ halstabletter.

Nu är det bara några timmar kvar tills vi lämnar stenungsund :) och jag är inte nervös ännu. Det kommer nog som ett slag i magen på flygplatsen.

31 dagar i Bali. En dröm !

En vecka

I morgon är det bara en vecka kvar, eller på torsdag är det väl egentligen. Idag har jag rensat bland alla kläder jag först tänkt jag skulle ha med mig, men jag insåg att det inte behövs så mycket. Är det något man behöver finns det ju säkert att köpa där.
Fick i allafall rensat bort hälften så nu blev det mer plats i väskan.

Har skickat en långt mail till mamma med allt hon behöver veta om resan också, när jag kommer hem, hur hon ska föra över pengar osv. Kommer nog gå toppen. Då är det bara alla grejer kvar man ska köpa också, typ som solkräm och så. Hoppas det finns på apotket, såg inget sånt i affären.

BALI

Jag tänkte att jag skulle börja uppdatera lite här nu när det snart är dags att åka. Den 21 oktober åker jag och Jenny till Bali och blir borta 31 dagar.
Det ska bli så himla härligt, går nästan inte att förstå än.
Har skrivit en packningslista och idag ska jag se så att det får plats i väskan.
Kommer inte ha någon resedagbok så här is where the action is. Ska försöka skriva här så ofta som det går.